maanantai 8. kesäkuuta 2015

61. Kraftwerk: The Man-Machine

(Kling Klang/EMI Electrola/Capitol, Saksa 1978. Tuottajat: Ralf Hütter, Florian Schneider)

"Isi, miltä tulevaisuus kuulostaa?" 

Düsseldorfista pop-taivaalle singonnut Kraftwerk on keskeisin yhtye siinä murroksessa, jossa tietokone- tai sähkölaiteavusteinen elektroninen musiikki ui osaksi rockin äänimaisemaa. Kraftwerk oli tuon kehityksen alullepanija, kaikkien syntikkapoppareiden ja teknopäiden vallankumouksellinen esitaistelija. Tuotteliaimpina aikoinaan 1970-luvulla yhtye oli tekninen ja musiikillinen edelläkävijä, joka joutui luomaan levynsä rajallisin välinein. Juuri tästä johtuva kulmikkuus ja omalaatuisuus tekevät yhtyeen musiikista edelleen kiehtovaa. Afrika Bambaatan ja Derrick Mayn kaltaisten hiphopin ja teknon edelläkävijöiden ansiosta Kraftwerk antoi yhtyeen itsensä tiedostamatta piristysruiskeen myös 1980-luvun amerikkalaiselle mustalle musiikille.

The Man-Machine -levyllä (1978) saksalaiset jatkoivat tasaisesti nakuttavien rytmien linjalla ja loivat konseptilevyn ihmisen ja koneen suhteesta. Yhtyeen legendaarisen punamustan imagon luoneella albumilla nousi konemusiikin jykeviä kivijalkoja (The Robots, The Man-Machine) sekä ironiaan puettu The Model, josta tuli yhtyeen ensimmäinen kansainvälinen single- ja radiohitti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti