torstai 1. lokakuuta 2015

34. David Bowie: Low

(RCA, Englanti 1977. Tuottajat: David Bowie & Tony Visconti)

Lähtökohta Low'lle (1977), yhdelle David Bowien vaikutusvaltaisimmista albumeista, piili brittiläisen Nicolas Roegin The Man Who Fell to Earth -tieteiselokuvan (Mies toisesta maailmasta/Muukalaiset kasvot, 1976) julkaisemattomaksi jääneellä soundtrackilla. Bowie oli Kraftwerkin Autobahnin (1974) ja Brian Enon kokeellisten ambient-levyjen (Another Green World & Discreet Music, 1975) myötä innostunut elektronisesta musiikista. Low'sta muodostui kuitenkin enemmän kuin hylätty soundtrack. Levy-yhtiön vastustelusta huolimatta Bowie karisti terapeuttisella levyllä menestyksekkään soul-laulajan viitan ja ylsi kenties merkittävimpään lukuisista suunnanmuutoksistaan.

Muurin halkomassa Berliinissä viimeistellyllä albumilla Bowie heitti romukoppaan perinteiset popin kappalerakenteet ja rakensi fragmentinkaltaisista palasista kaksijakoisen levyllisen modernia kokeellista rockia. Tuottaja Tony Viscontin uraauurtavat kokeilut rumpu- ja lyömäsoitinsoundien kanssa vaikuttivat merkittävässä osin Low'n perin vieraantuneeseen äänimaailmaan. Levyn yksi tärkeimmistä innoittajista Brian Eno oli itse avainasemassa luomassa Low'n b-puolen instrumentaaliosiota. Enon syntetisaattori- ja kosketinsoitinrepertuaari loivat soundillista pohjaa uuden aallon konepopille.

Low'lla Bowie uudisti jälleen myös laulutyyliään. Sound and Visionin ja Be My Wifen hyytävä ja ilmeetön, konemainen laulutyyli väitti keskeisesti levyn yhtä teemaa, eristäytyneisyyttä. Levyn kolkon kauniista ambient-maisemasta (Warszawa, Subterraneans) otti vaikutteensa myös punk-sukupolven kasvatit, Bowie-hengessä Warsaw'na aloittaneesta Joy Divisionista alkaen.

Pinnan alta:
Rockin kameleontin ollessa kyseessä aution saaren poiminnat ovat sieltä haastavimmasta päästä. Jonakin toisena päivänä paikkansa ansaitsisivat taatusti Ziggyn glam-loiston riipivä kääntöpuoli Aladdin Sane (1973), coolin vieraantuneisuuden ensiaskeleet esitellyt Station to Station (1976) tai harkitun onnistunut kokeellisuuden ja kaupallisuuden liitto levyllä Scary Monsters (And Super Creeps) (1980).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti