torstai 19. marraskuuta 2015

24. The Cure: Faith

(Fiction/Polydor, Englanti 1981. Tuottajat: The Cure & Mike Hedges)

Jos aution saaren julmissa säännöissä sallittaisiin vain yhden artistin/yhtyeen matkaseura, olisi valintani säälimättömyydessäänkin lopulta helppo. Sen verran vahvan, elämän mittaisen jäljen ikonisen Robert Smithin liidaama The Cure on allekirjoittaneeseen tehnyt. Ensikosketuskin on jäänyt vahvaksi muistijäljeksi tajuntaan. Elettiin vuotta 1992, olin ensimmäisellä luokalla koulussa, kun kotiin palattuani löysin minua seitsemän vuotta vanhemman veljeni The Curen mustahuulitaivaasta Lullaby-videon (1989) ääreltä. Näky hämähäkeistä ja Robert Smithin vahvasti meikillä tuhrituista kasvoista pimennetystä olohuoneessa ei jättänyt rauhaan. Tätä parannuskeinoa oli saatava lisää.

The Cure matkasi levytysuransa ensimmäisen olympiadin aikana jälkipunkin sähköisistä maisemista kohti introverttia melankoliaa ja goottilaiseksi määriteltyä synkkää paatosta, joka sai tarvittavan lisävärinsä Smithin arvoituksellisesta romantiikan tajusta. Debyytti Three Imaginary Boys (1979) oli ajalleen melko tyypillinen pelinavaus, jossa yhdistyivät niin Buzzcocksin kuin The Sex Pistolsinkin punk-henkisyys. Seventeen Seconds (1980) esitteli lyhyessä ajassa rivinsä uudistaneen ryhmän, tunnelmallisen syntetisoidun ja minimalistisin keinoin syvennetyn, synkemmän äänimaailman. Basson varteen vaihtunut Simon Gallup muutti olennaisesti yhtyeen soundin ja kosketinsoittajaksi yhtyeeseen liittynyt Matthieu Hartley toi uudistuneeseen yhtyeeseen eteerisyyttä.

"Gloom and doom" -trilogian keskimmäinen osa Faith (1981) otti merkittävän askeleen kohti lohduttomuutta ja epätoivoa, mutta samalla sen synkässä tunnelmallisuudessa oli (ja on yhä) surumielistä kauneutta. Pitkäsoiton sumuista Bolton Abbeytä kuvaava kansi on jo itsessään paljon puhuva. Goottilaisen tummanpuhuvan albumin runolliset lyriikat kertovat uskon puutteesta, ahdistuksesta ja läheisen kuoleman kohtaamisesta. Vahvasti tunnelmallisen albumin atmosfääriä sekoittavat sopivissa määrin raivokas Doubt ja singlejulkaisu Primary, jotka samalla muistuttavat yhtyeen punk-juurista. Mervyn Peaken romaniin pohjautuva The Drowning Man ja myöhemmin Sofia Coppolan Marie Antoinette -elokuvastakin (2006) tuttu All Cats Are Grey nousevat kappaleiden parhaimmistoon. Myöhemmin yhtyeen tavaramerkiksi muodostunut kuusikielisen basson käyttö vakiintui nimenomaan Faithin myötä.

Henkisesti uuvuttavan kiertueen päätyttyä yhtye siirtyi suoraan studioon tekemään neljättä pitkäsoittoaan Pornography, joka päihteiden ja ristiriitojen kärjistämien levytysvaiheiden jälkeen ilmestyi vappuna 1982. Seventeen Secondsilta alkanut matka pimeyden ytimeen päätyi ääripisteeseensä Pornographyllä, joka on tunnelmaltaan raskas ja julma, sanoituksiltaan aggressiivinen ja masentuneisuudessaan jo psykoottinen albumi. Tunnetulla "It doesn't matter if we all die" -tekstikohdalla alkavasta levytyksestä on tullut ajan myötä monien Cure-entusiastien suosikkialbumi. Alkuperäisrumpali Laurence "Lol" Tolhurstin vajavaisten soittotaitojen johdosta levyn rumpusoundista tuli monotonisen kolkko, mutta käytännön seikkojen johdosta valittu tyyli osoittautui napakkuudessaan osuvaksi juuri Pornographyn sysimustaan tunnelmaan. Albumin ilmestymisen jälkeen trio Smith-Tolhurst-Gallup suuntasi kuluttavalle kiertueelle, jonka loppumainingeissa The Cure lakkasi hetkellisesti olemasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti