lauantai 28. marraskuuta 2015

21. CMX: Dinosaurus Stereophonicus

(Herodes/EMI, Suomi 2000. Tuottajat: Gabi Hakanen & Illusion Rake)

CMX ei liiemmin ole pitkän uransa aikana tehnyt kompromisseja. Se on aina ollut yhtye, jonka yleisö on valinnut eikä painvastoin. Kun yhtye päätti melko suureellisissa merkeissä jättää live-esiintymiset kesällä 1999, antoi keikoilta vetäytyminen mahdollisuuden luoda rohkeaa ja ennakkoluulotonta musiikkia vailla paineita siitä, miten kappaleet esitettäisiin livenä. Keikkailusta vetäytyminen ei lopulta kestänyt kuin kaksi lyhyttä vuotta (1999-2001), mutta tuolla välin CMX teki uransa kunnianhimoisimman levytyksen, progressiivisesta rockista voimansa ammentavan Dinosaurus Stereophonicuksen.

Pelkästä progepastissista ei kuitenkaan ollut kysymys, sillä tupla-albumin massiiviseen kestoon mahtuu myös taiteellista ambientia (Kreetan härkä, Ohjelmansiirtoketjun mittaustauko, Baikonur), runollista kitarapoppia (Jatkuu niinkuin sade), voimarockia (Iliman pielet, Kansantalouden saavutusten näyttely) ja akustista surumieltä (Tuonen lintu, Suurta yötä päin). 1970-lukulaisen progen perintöön kumartaa pelkistetyimmillään kymmenminuuttinen Olkoon täysi sinun maljasi. Rönsyilevässä kokonaisuudessa on kyse ennen kaikkea omien rajojen kokeilusta.

Luomisen vapaudesta kumpusi yhtyeen uran komeimpia taiderockluomuksia. Hectorin Herra Mirandosta (1973) äänimaailmaltaan referoiva Pelon enkeli rakentuu aavemaisen syntetisaattori- ja lauluefektin varaan, kunnes keskiosan runnova riffi tuo kappaleen lähemmäksi tutumpaa CMX-ilmaisua. Yhtä lailla Baikonurin sofistikoitunut salaperäisyys, Myrskyn ratsujen kaihoisa gootti-iskelmä, Tähdet sylissään -kappaleen outron nostattava kuorosovitus tai Tuonen linnun hauras apeus kertovat levyn musiikillisesta rikkaudesta. Raskaita riffejäkään ei ole unohdettu, mutta ne antavat kouristelevuudessaan tärkeän lisämausteen monipuolisiin sävellyksiin. Sovituksissa on annettu maltillisesti tilaa tyylikästä taustaa maalaaville koskettimille. Kaiken kruunuksi A.W. Yrjänän lyriikat kohosivat vuosituhannen vaihteessa taiteelliseen huippuunsa, jossa kyse ei ollut sivistyssanoilla ja latinankielellä snobbailusta, vaan kommunikatiivisesta suhteesta kuulijan ja taiteilijan kesken. Runouteen verrannollisia rock-tekstejä ihmisille, joilla on halu ymmärtää muutakin kuin kertakäyttöistä sanahelinää.

"Keltaisena aamuna
tämän kaltaisena aamuna
kun huoneeni on kuollut, ikkuna sokea silmä vain
juuri ylle asetellut vaatteet kovin väsyneet
ja kynä tylsä, lyhyt
käden jälki hataraa
niin usein petin itseni
liian monesti kaikki muut
liian usein pidin elämään halpana syntymälahjana"

CMX:n Rautakantele oli sijalla 43.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti